پمپ هیدرولیک چیست ؟

پمپ به عنوان قلب  سیستم هیدرولیک ، انرژی مکانیکی را که به وسیله موتورهای الکتریکی، احتراق منابع قدرت تامین می گردد به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند.

فشار اتمسفر در اثر خلاء نسبی بوجود آمده در نتیجه عملکرد اجزاء مکانیکی پمپ ، سیال را مجبور به حرکت بطرف مجرای ورودی پمپ نموده تا سپس بوسیله پمپ به سایر قسمت های  مدار هیدرولیک  رانده شود. عملگرهای سیستم (سیلندر یا موتور هیدرولیکی) قدرت  هیدرولیکی  ایجاد شده توسط پمپ را به توان مکانیکی مورد نیاز خروجی تبدیل می نمایند.

انتخاب پمپ مناسب هیدرولیک

هرگز نباید پمپ ها را بر اساس تجربه انتخاب کرد . قبل از  انتخاب پمپ هیدرولیک  تعدادی از فاکتورهای مهم باید مشخص شود که عبارت اند از :

  1. حداکثر فشاری که در سیستم لازم است تا نیروی خروجی کافی برای عملگرها تولید کند
  2. حداکثر جریان لازم یا جریان متوسط لازم ، وقتی که سیستم از یک آکومولاتور استفاده میکند
  3. کارایی پمپ ، قابلیت اطمینان کاری ، سهولت نگهداری ، هزینه اولیه خریداری و سروصدای پمپ
  4. کنترل جریان پمپ در طول مراحل بیکاری سیستم هیدرولیک
  5. چند فاکتور دیگر نیز سهیم هستند مانند سازگاری پمپ با روغن های معین – محیط کار پمپ هیدرولیک و قیمت پمپ نیز حائز اهمیت میباشند .

تقسیم بندی  پمپ های هیدرولیک از نظر جایجایی سیال

 در صنعت هیدرولیک  پمپ های هیدرولیک  از نظر مکانیزیم جایجــــایی سیال به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

  1.  پمپ ها با جابجایی غیر مثبت (پمپ های هیدرودینامیکی)
  2.  پمپ های با جابجایی مثبت

۱) پمپ های با جابجائی غیر مثبت

پمپ های هیدرولیک گریز از مرکز در انواع جریان شعاعی ، جریان محوری و جریان مختلط از نمونه های کاربردی پمپ های با جابجایی غیر مثبت می باشند. با توجه به اینکه پمپ های با جابجائی غیر مثبت توانایی مقاومت در برابر فشار بالا را ندارند، به ندرت در  صنعت هیدرولیک  مورد استفاده قرار گرفته و معمولا به منظور انتقال اولیه سیال از نقطه ای به نقطه ای دیگر بکار گرفته می شوند.

https://www.quiri.com/en/hydromechanics/lifting-equipment-and-tools/electro-hydraulic-pumps

 بطور کلی پمپ های با جابجائی غیر مثبت برای سیستمهای فشار پایین و جریان بالا که حداکثر ظرفیت فشاری آنها به ۲۵۰ تا psi ۳۰۰ محدود می گردد، مناسب می باشند. در  پمپ های با جابجایی غیر مثبت  بدلیل وجود لقی زیاد بین پره های دوار و پوسته ثابت، میزان جریان خروجی پمپ علاوه بر سرعت دورانی محور به مقدار مقاومت خارجی سیستم نیز وابسته است و سیال متمایل به حرکت در جهتی است که با مقاومت کمتری مواجه گردد.

 پمپ های با جابجائی غیر مثبت  میزان جریان خروجی با افزایش مقاومت بار کاهش یافته و هنگام مسدود بودن خروجی، فشار حداکثر می گردد. در این حالت جریان خروجی به صفر خواهد رسید. به همین دلیل به منظور پمپ نمودن آب شهری و صنعتی از پمپهای گریز از مرکز استفاده می گردد. زیرا در مواقع حداکثر مصرف، فشار به حداقل رسیده و در زمانهای حداقل مصرف، حداکثر فشار قابل دسترس می باشد. هزینه پایین تولید و نگهداری، سادگی عملکرد، قابلیت اعتماد بالا و سر و صدای کم را می توان از مزایای پمپ های با جابجائی غیر مثبت به حساب آورد.

همچنین بخوانید: جک هیدرولیک چیست و چگونه کار میکند؟

۲) پمپ های با جابجایی مثبت

پمپ های با جابجایی مثبت  که در  صنعت هیدرولیک  کاربرد وسیعی دارند، بازاء هر دور چرخش محور پمپ، مقدار مشخصی از سیال را به  سیستم هیدرولیک  ارسال نموده و توانایی غلبه بر فشار حاصل از بارهای مکانیکی سیستم و همچنین مقاومت ایجاد شده در مقابل جریان سیال در نتیجه وجود اصطکاک را دارا می باشند.

مزایای پمپ های با جابجایی مثبت نسبت به نوع با جابجایی غیر مثبت: ۱- توانایی کار در فشارهای بالا (تا psi ۱۰۰۰۰ و بالاتر) ۲- ابعاد کوچک و فشرده ۳- بازده حجمی بالا ۴- تغییرات جزئی بازده در محدوده فشار طراحی شده ۵- انعطاف پذیری بالا (توانایی انجام کار در محدوده وسیعی از فشارها و سرعتهای مورد نیاز) پمپ های با جابجایی مثبت هیدرولیک به سه نوع اصلی زیر تقسیم می شوند :

الف) پمپ های چرخدنده ای

ب) پمپ های پره ای

ج) پمپ های پیستونی

د) سایر پمپ ها مانند پلانجر

 هریک از این  پمپ های با جابجایی مثبت هیدرولیک  در محدوده وسیعی از طراحی های مختلف عرضه می شوند. به عنوان مثال  پمپ های پره ای  و پیستونی می توانند بصورت جابجایی ثابت یا متغیر باشند. در یک پمپ با جابجایی ثابت، میزان سیال پمپ شده بازاء یک دور چرخش محور ثابت است در صورتیکه در پمپهای با جابجایی متغیر، مقدار فوق بوسیله تغییر در ارتباط بین اجزاء پمپ قابل کم یا زیاد شدن می باشد.

 در هر حال باید به این نکته توجه نمود که  پمپ ، ایجاد فشار نمی کند بلکه تولید جریان می نماید. در واقع در یک  سیستم هیدرولیک  ، فشار بیانگر میزان مقاومت بوجود آمده در مقابل خروجی پمپ است. برای مثال اگر خروجی یک پمپ با جابجایی مثبت به اتمسفر باز باشد، علیرغم برقراری جریان سیال، بدلیل فقدان مقاومت در مقابل جریان، در خروجی فشاری بالاتر از فشار اتمسفر وجود نخواهد داشت.

متقابلا در صورت مسدود شدن کامل خروج بی نهایتی بصورت تئوریک در مقابل جریان ایجاد می گردد، زیرا فضایی برای حرکت سیال وجود ، که منظور حفاظت از اجزاء  سیستم هیدرولیک ، استفاده از شیر اطمینان ضروری است. شیر اطمینان فشار سیستم به مقدار تنظیمی، مسیر عبور جریان به مخزن را باز نموده و حداکثر سطح فشار در مدار را محدود می نماید.

 بطور خلاصه می توان دریافت که جریان خروجی پمپ جابجایی مثبت (صرف نظر از نشت دار جزئی داخلی پمپ) ثابت بوده و به فشار سیستم وابسته نمی باشد. بنابر این، در صورتی که مکانی برای حرکت سیال وجود نداشته باشد (مانند هنگام مسدود بودن شیر با رسیدن عملگر به انتهای کورس) و یا در صورت افزایش بیش از حد بار مقاوم، استفاده از شیر کنترل فشار (شیر اطمینان) جهت حفاظت پمپ های جابجایی مثبت هیدرولیک در مقابل فشار اضافی ضرورت می یابد. پمپ های جابجایی مثبت با توجه به نوع حرکت اجزاء داخلی آنها (چرخشی) یا رفت و برگشتی تقسیم بندی شده و در محدوده وسیعی از طراحی های مختلف بشرح زیر عرضه می شوند:

بعضی از پمپ های جابجایی متغیر مجهز به سیستم جبران کننده فشار می باشند. طراحی این نوع پمپ ها گونه ای است که با افزایش فشار سیستم، دبی خروجی کاهش یافته تا نهایتا در سطح فشار تعیین شده، جریان سیال به صفر برسد . پمپ پره ای نامتعادل ( مجهز به سیستم جبران کننده فشار ) مثالی از این نوع می باشد در مدارهایی که از پمپ های با جابجایی متغیر مجهز به سیستم جبران کننده فشار استفاده میگردد معمولا به شیر اطمینان نیازی نیست .

پمپهای پیستونی جابجایی متغیر:

در پمپ های دبی متغیر با تغییر زاوایه بالانسر، زاویه پیستون ها نیز تغییر میکند، در نتیجه دبی و فشار مختلفی قابل تنظیم است.

شیر های کنترل پمپ های دبی متغیر انواع بسیار مختلفی دارند. شیر پروپرشنال و کنترل دستی روی پمپ های دبی متغییر نصب می شوند. که عملکرد پمپ را دقیق و منحصر به فرد می کنند.

فروش و قیمت مناسب پمپ پیستونی هیدرولیک را از هیدرولیک نادری بخواهید :

هیدکالا دارای انواع محصولات هیدرولیک با کیفیت از جمله هیدروموتور، شیر هیدرولیک، جک هیدرولیک و …. می باشد. هیدرولیک نادری به واسطه سی سال سابقه در صنعت هیدرولیک به وسیله واردات مستقیم، میتواند در خرید و فروش پمپ هیدرولیک قیمت دسته اول و بدون واسطه خدمت شما مشتریان عزیز تقدیم کند. واردات انواع پمپ های چینی و اروپایی و غربی …. جزء اصلی ترین وظایف و خدمات هیدرولیک نادری میباشد.

https://www.whitehouseproductsltd.com/products/hydraulic-pumps

انواع پمپ هیدرولیک به معنای واقعی کلمه، یک سیستم انتقال نیروی هیدرولیکی است. پمپ های هیدرولیکی، انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کنند که ترکیبی از فشار و جریان می باشد”. طبق این تعریف، در هر وسیله ای که بتوانید نیروی ورودی را برای دریافت فشار در خروجی به کار ببرید، به نوعی از این نوع پمپ ها بهره می گیرد. پمپ های هیدرولیکی بر اساس پمپ های دستی عمل می کنند؛ این پمپ ها از طریق یک موتور به حرکت در می آیند؛ همانند یک پمپ دستی که از طریق ابزارهای هیدرولیکی یا فشار هیدرولیک کار می کند. فشاری که یک پمپ دستی به وجود می‌آورد بسیار کمتر از پمپ های هیدرولیکی است؛ چرا که این پمپ ها از طریق نیروی برق، فشار فوق العاده بالایی را به وجود می‌آورند. اکثر پمپ های هیدرولیکی دارای یک ورودی مکانیکی هستند که به موتور احتراق داخلی یا موتور الکتریکی متصل می باشد. موتورهای این پمپ ها توانایی به حرکت درآوردن قسمت های چرخشی پمپ هیدرولیکی را دارند. قسمت شفت در ورودی، به چرخ دنده ها متصل است و از آن قسمت به سایر اجزا نظیر پیستون ها یا پره ها متصل می شود. این اجزاء داخلی دقیقاً قطعاتی هستند که برای انتقال نیرو به مایع هیدرولیکی طراحی شده‌اند. زمانی که فشار ایجاد شده توسط پمپ به اندازه کافی بالا باشد، یک جریان با نرخ ثابت ایجاد شده و جابجایی پمپ و سرعت چرخش آن ها رخ می دهد و عمل پمپاژ انجام می شود. پمپ های هیدرولیک در دستگاه های هیدرولیکی ثابت یا قابل حمل طراحی می شوند. پمپ هیدرولیک بر روی تجهیزات بیل مکانیکی، جرثقیل، لودر، تراکتور، کامیون ها، تجهیزات جنگلداری، تریلی ها، ماشین آلات معدن و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. آن دسته از پمپ های هیدرولیک که برای تجهیزات متحرک به کار می روند، عموماً در تجهیزات صنعتی مشاهده می‌شوند. انواع پمپ هیدرولیک امروزه به طور گسترده در دستگاه های صنعتی به کار می روند. نمونه هایی نظیر ماشین آلات قالب گیری تزریقی، انواع ماشین آلات صنعتی پرس، برشکاری و خمکاری، متالورژی، آسانسورها و بالابرها، نوارنقاله، میکسر، انواع لیفتراک ها، جک پالت، تجهیزات ریخته گری، کارخانه های فولاد و … نمونه هایی از کاربردهای انواع پمپ هیدرولیک در صنعت هستند.