سیم بکسل آسانسور چیست؟

سیم بکسل های آسانسور بسیار توسعه یافته و از فولاد یا سایر کامپوزیت ها ساخته شده اند. همچنین، اغلب سیم بکسل های تکی نیستند، بلکه چندین رشته سیم بکسل با اندازه های مختلف به هم می پیچند. یک سیم بکسل معمولی یا سیم دنباله دار می تواند بیش از 150 رشته سیم داشته باشد و دقیقاً به گونه ای طراحی شده است که قوی، انعطاف پذیر و بادوام باشد.

آسانسورها به دو صورت بالا و پایین بین طبقات حرکت می کنند. در ساختمان های کم ارتفاع دو تا چهار طبقه معمولاً از جک های هیدرولیک برای جابجایی کابین آسانسور بین طبقات استفاده می شود. مارپیچ ها می توانند روی زمین یا کف، تک مرحله ای یا تلسکوپی باشند.

سیم بکسل

اگر تعداد طبقاتی که آسانسور باید بین آنها حرکت کند کم باشد، استفاده از جک های هیدرولیک معقول ترین گزینه است. اما زمانی که تعداد طبقات به 5 طبقه رسید، باید به دنبال گزینه های جایگزین باشید، یعنی از سیم بکسل استفاده کنید، به خصوص زمانی که ارتفاع آسانسور از 30 متر بیشتر شود، تنها گزینه استفاده از سیم بکسل است. تنها استثنایی که می تواند وجود داشته باشد استفاده همزمان از سیم بکسل و جک های هیدرولیک است که به آن سیم بکسل هیدرولیک می گویند.

در آسانسورهای کششی سیم بکسل های فولادی وزن متعادل کننده و کابین را به هم متصل می کنند و با استفاده از شفت موتور باعث حرکت وزنه بالانس و کابین آسانسور می شوند.

ساختار سیم بکسل آسانسور چگونه است؟

سیم بکسل آسانسور شامل یک دسته سیم است که به دور یک محور مرکزی به نام هسته پیچیده شده است. این دسته از سیم ها با چرخاندن چندین رشته سیم به یکدیگر ساخته می شوند و بنابراین ظاهری مارپیچی به سیم بکسل می دهند.

هسته سیم بکسل نقش مهمی در حفظ رشته سیم بکسل به ویژه در هنگام حمل بارهای سنگین و فشار دارد. معمولاً مواد هسته سیم بکسل از فولاد، کنف یا سایر الیاف طبیعی ساخته شده است. اگر هسته سیم بکسل کششی فولادی باشد، استحکام سیم بکسل کششی افزایش می یابد و اگر هسته از کنف ساخته شده باشد، استحکام کششی افزایش می یابد. اما به طور کلی هسته سیم بکسل از کنف ساخته شده است.

انواع سیم بکسل آسانسور

انواع سیم بکسل در آسانسور می توانند عملکردهای متفاوتی داشته باشند. سیم بکسل آسانسور را می توان با توجه به نوع سیم استفاده شده در آن، نوع بافت یا پیچش سیم بکسل آسانسور و همچنین هسته آن به چند دسته تقسیم کرد:

انواع سیم بکسل از نظر نوع سیم بکسل به کار رفته در آنها

سیم سیم بکسل فولادی بدون روکش: این نوع سیم بکسل ها برای محیط های مرطوب مناسب نیستند، بنابراین در مواقعی که رطوبت محیط کم است می توان از آن ها استفاده کرد، زیرا این سیم بکسل ها بدون روکش و مستعد زنگ زدگی هستند.
سیم بکسل استیل: اگر می خواهید برای محیط گرم و مرطوب سیم بکسل بسازید، این نوع سیم بکسل در برابر حرارت و زنگ زدگی بسیار مقاوم بوده و قطعا برای شما مناسب است.

مفتول فولادی گالوانیزه: همانطور که از نام این نوع سیم بکسل پیداست، برای محیط هایی ساخته می شوند که درصد رطوبت بسیار زیاد و خطر زنگ زدگی آن بسیار زیاد است.

انواع سیم بکسل از نظر بافت و پیچش

بافتن رشته های سیم های به کار رفته در سیم بکسل برای جلوگیری از باز شدن سیم ها بسیار مهم است. معمولا در صنعت آسانسور از دو نوع پارچه معمولی یا بره برای سیم عقب استفاده می شود که هر کدام می توانند راست دست یا چپ باشند. با این حال، بافت "عادی" رایج تر است.

خرید سیم بکسل

سایر بافت‌های درگ وایر عبارتند از Standard Texture، Flood Texture و Warrington Texture.

بافت استاندارد: در این نوع بافت، مفتول ها قطر یکسانی دارند و انعطاف سیم بکسل زیاد است.
بافت سیلابی: برای سیم بکسل هایی با بافت سیلاب، قطر سیم بیرونی بزرگتر از قطر سیم داخلی است تا مقاومت سایشی سیم بکسل افزایش یابد.
بافت وارینگتون : در بافت وارینگتون از سیم بکسل هایی با قطرهای مختلف استفاده می شود که به عنوان یکی از آنها استفاده می شود. مقاومت پارچه وارینگتون بیشتر از پارچه سل است.

انواع سیم بکسل بر اساس سایز

ابعاد متداول سیم بکسل های فولادی مورد استفاده در آسانسورها 6، 6.5، 8، 10 و 11 میلی متر می باشد.

سیم بکسل کششی

از سیم بکسل برای جابجایی کابین آسانسور بین طبقات استفاده می شود، زیرا ویژگی اصلی هر سیم بکسل مقاومت کافی در برابر نیروی کشش است. استحکام کششی از جمله به ضخامت و قطر سیم بکسل بستگی دارد. بنابراین استحکام کششی هر سیم بکسل با توجه به ویژگی های آن تعیین می شود.

اساس حرکت آسانسورهای کششی استفاده از نیروی محرکه و سیم بکسل است. آسانسورهای کششی یک سیستم ساده یک به یک دارند. این آسانسورها دارای یک شفت موتور و یک چاه ضایعاتی هستند و روش بکسل آنها به این صورت است که یک سر سیم بکسل به کابین آسانسور و سر دیگر آن به وزنه تعادل وصل می شود و سیم بکسل از آن بیرون کشیده می شود. زباله موتور به این صورت عبور می کند، وقتی کابین به سمت بالا حرکت می کند، وزنه تعادل به سمت پایین حرکت می کند و به این ترتیب کابین راحت تر حرکت می کند.

سیم بکسل با کشش بالا

این مدل سیم بکسل درگ در مواقعی استفاده می شود که آسانسور باید با سرعت زیاد حرکت کند و یا ارتفاع ساختمان زیاد است و آسانسور فرسودگی زیادی دارد.

سیم کششی آهنی

این مدل سیم بکسل تقریباً در تمامی کاربردهای آسانسور قابل استفاده است.

منبع : https://maatris.net/search-products/category-Wire-rope-Cable

https://www.steelwirerope.com/

https://www.unionrope.com/Portals/0/Documents/Technical/Wire-Rope-Basics/wire-rope-handbook.pdf