هیدرولیک یک عملکرد مکانیکی است که با فشار فشار سیال کار می کند. در سیستم های مبتنی بر کامپوننت هیدرولیک ، حرکت مکانیکی توسط مایع تحت فشار و فشرده سازی تولید می شود ، معمولاً توسط سیلندرهایی که پیستون ها را حرکت می دهند. هیدرولیک یک جزء مکاترونیک است و در مهندسی مکانیک ، الکترونیک و مهندسی نرم افزار در طراحی و ساخت محصولات و فرایندها ترکیب شده است.


سیستم های هیدرولیک ساده شامل کانال های آب و سیستم های آبیاری هستند که با استفاده از آب ، نیروی جاذبه ای برای ایجاد فشار آب ایجاد می کنند. این سیستم ها عمدتاً از خواص آب استفاده می کنند تا خود را به انجام رسانند. اجزای پیچیده تر هیدرولیک از پمپ هیدرولیک دنده ای برای فشردن مایعات (معمولاً روغن) ، جابجایی پیستون در سیلندر و همچنین دریچه ها برای کنترل جریان روغن استفاده می کنند.

اسپلیتر یک ماشین هیدرولیک تک پیستونی است که از دریچه ای در هر دو انتهای سیلندر استفاده می کند که اجازه می دهد پیستون ها توسط مایع تحت فشار جابجا شوند ، این باعث می شود که یک گوه مجبور شود چوب را به قطعات کوچکتر بکشاند و به موقعیت منزل برگردد. فرآیند ضرب و شتم می تواند با استفاده از یک سیلندر با قطر کمتر ایجاد شود تا یک پیستون بزرگتر در یک سیلندر بزرگتر فشار یابد. اغلب اوقات ، تعدادی پیستون وجود دارد. تجهیزات صنعتی مانند بولدوزرها اغلب از تعدادی سیلندر برای جابجایی قسمت های مختلف استفاده می کنند. کنترل های الکترونیکی به طور کلی برای این دستگاه های پیچیده تر در تجهیزات بزرگ و قدرتمند استفاده می شوند.

از جک های هیدرولیک نیز به عنوان یک اهرم های مکانیکی استفاده میشود.

اجزای هیدرولیک شبیه به سیستم های پنوماتیک عامل هستند. هر دو سیستم از مایعات استفاده می کنند اما برخلاف خصوصیات مکانیکی ، اجزای هیدرولیک از مایعات به جای گازها استفاده می کنند. سیستم های هیدرولیک قادر به افزایش فشار هستند: در سیستم های هوای فشرده شده تا 10000 psi در مقابل 100 psi. این فشار به دلیل مایعات غیر فشاری است که امکان انتقال انرژی بیشتر و افزایش راندمان را فراهم می کند زیرا انرژی در اثر فشار از دست نمی رود ، مگر در مواردی که هوا وارد خطوط هیدرولیک می شود. مایعات مورد استفاده در اجزای هیدرولیک ممکن است روغنکاری ، خنک کننده و انرژی را انتقال دهند. خواص مکانیکی ، با توجه به اینکه چند منظوره نیستند ، نیاز به روغن کاری جداگانه ای دارند که با فشار هوا کثیف می شود. پنوماتیک با طراحی ساده تر و فشار کنترل ، ایمن تر (با خطر آتش سوزی کمتر) و قابل اطمینان تر مشخص می شود ، زیرا بخشی از فشار شوک جذب گاز می تواند از مکانیسم محافظت کند.